- Brændstofforbrug per leverance: I stedet for at opgøre transport pr. byggevare kan man dokumentere det faktiske brændstofforbrug forbundet med leverancerne. Der skal anvendes en emissionsfaktor for diesel på 3,54 kgCO2e/liter. For elektriske køretøjer anvendes 0,264 kgCO2e/kWh. Der kan anvendes en anden emissionsfaktor for udvinding, produktion og brug af brændstof mod dokumentation. Dette gælder også ved brug af andre former for brændstof end diesel. Brændstofforbruget dokumenteres med dataudtræk fra forsyningsselskabet eller med faktura.
- Årligt brændstofforbrug kendt: Alternativt til brændstofforbruget for specifikke leverancer kan man beregne det gennemsnitlige brændstofforbrug ud fra det samlede antal kørte kilometer og det samlede brændstofforbrug for alle leverancer af en leverandør. Dette dokumenteres med en årsopgørelse for samtlige leverancer med kilometerkørsel og brændstofforbrug i løbet af det seneste år.
- Afstand kendt, brændstofforbrug ukendt: Alternativt anvendes 2 km/liter. Dette ganges med den faktiske kørsel pr. leverance inkl. returkørsel, som dokumenteres med følgesedler. Hvis en forsendelse har flere leverancer til forskellige destinationer på ruten, kan man dele hele den tilbagelagte afstand inkl. returkørslen ligeligt mellem hver lokation.
Eksempel 1 – (alternativ 1)
Bruger forsendelsen 10 liter diesel på en leverance giver det en udledning på 10 x 3,54 = 35,4 kg CO2e.
Eksempel 2 – (alternativ 2)
Bruger samtlige forsendelser 1.000.000 liter diesel på et år til at køre 2.500.000 km, giver det et brændstofforbrug på 2,5 km/liter.
Kører en forsendelse inkl. returkørsel 100 km har den brugt 100 / 2,5 = 40 liter diesel, hvilket svarer til 40 x 3,54 = 141,6 kg CO2e.
Går den kørsel til 5 lokationer får hver lokation tildelt en udledning på 141,6 / 5 = 28,32 kg CO2, svarende til 8 liter diesel.
Eksempel 3 - (alternativ 3)
Forsendelsen kører 200 km tur/retur med 10 leverancer, men det præcise brændstofforbrug kendes ikke.
Brændstofforbruget bliver 200 km / 2 km/liter = 100 liter. Dette ganges med emissionsfaktoren for diesel på 3,54 kgCO2e/liter.
Det endelige resultat bliver 100 liter x 3,54 kgCO2e/liter = 354 kgCO2e for forsendelsen og delt med 10 får hver lokation 35,4 kgCO2e.
Vær opmærksom på, at i FBK vejledningen står der kun, at A4 skal dokumenteres fra produktionssted til byggeplads og altså ikke med returkørsel. Men da det forventes af kommende revidering af standarden, at returkørsel skal med, vil vi gerne data på returkørsel. Det skal tydeligt fremgå, hvis returkørsel er med.